Online // Basics
Feb 1, 2024
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics
Online, Basics

Online speelt er zoveel dat niet alles in één blog kan worden behandeld, maar laten we toch kort ingaan op de verschillende mogelijkheden van online adverteren, inkoopmethoden, targeting en optimalisatie. Daarnaast is er op het moment dat wij dit schrijven, of jij dit leest vast al weer iets nieuws beschikbaar.
Een groot voordeel van online adverteren is dat je met kleine budgetten kunt beginnen en dit kunt uitbouwen tot een groter plan waarin je alle aspecten van een campagne kunt aanpakken.
Soorten adverteren
Online kun je adverteren via verschillende formaten:
Display: Er zijn standaard IAB-banners in kleine formaten of impactvolle rich media-formaten (high impact) zoals skins, interstitials of take-overs.
Video: Dit kan zowel in- als out-stream, een effectieve manier om een boodschap over te brengen.
Native: Hierbij gaat de advertentie op in de website, waardoor deze minder opvalt, stoort, maar toch aanwezig is.
Branded content: Hierbij deel je content in een online omgeving, vaak gecreëerd vanuit het platform, met een passende look and feel, maar uiteraard gaat de inhoud over jou product, merk of dienst.
Influencers: Dit omvat samenwerkingen met influencers die passen bij jouw merk, dienst of service en die dit ook promoten via hun eigen kanalen.
Search: De meest bekende is Google Ads, waarbij je binnen het zoeknetwerk adverteert met tekstadvertenties.
Inkoop
Een groot deel van online adverteren gaat via de veiling (RTB - Real Time Bidding, Programmatic). Hierbij koop je advertentieruimte in via een DSP (Demand Side Platform) en bied je op advertentieruimte op sites die worden aangeboden via een SSP (Supply Side Platform). Zowel Display, video als native advertenties kunnen op deze manier worden ingekocht.
Binnen de veiling is het ook mogelijk specifieke afspraken te maken met exploitanten. DPG heeft bijvoorbeeld de inventory niet meer beschikbaar gesteld via de open markt. Om toch via het systeem te kunnen blijven inkopen en optimaliseren, worden er afspraken gemaakt. Hier gaan we in het blog over programmatische inkoop verder op in.
Daarnaast kun je natuurlijk ook direct bij de sites of exploitanten inkopen en uitleveren. Hier zitten geen andere partijen meer tussen en heb je vaak meer zekerheid over de uitlevering, vaak zijn de kosten dan wel hoger.
Voordeel van online adverteren is dat je direct kan zien wat het doet. Hierdoor kan je ook goed tijdens een campagne optimaliseren.. Daarom is het erg belangrijk vooraf af te stemmen wat de doelstellingen zijn per onderdeel en uiting, om tijdens de campagne snel de juiste beslissing te kunnen nemen.
Uitingen
Display-advertenties vormen al lang een hoeksteen van online adverteren. Van statische banners tot rijke multimediale inhoud (rich media), bieden deze advertenties een visueel aantrekkelijke manier om merkbekendheid te vergroten en potentiële klanten te bereiken.
Kleinere (IAB-formaten) worden vaak ingezet om traffic te genereren, waarbij de optimalisatie is gericht op CPC (Cost per Click) of CPA (Cost per Action), waarbij een duidelijke Call to Action (CTA) noodzakelijk is. Ook kunnen deze uitingen vaak later in de funnel worden gebruikt voor retargeting.
De grotere formaten worden vaak ingezet voor naamsbekendheid, maar genereren ook traffic. Daarom is het altijd goed om een CTA te verwerken in de uitingen. Bij grotere formaten is het ook mogelijk om interactie aan te gaan binnen de uitingen, wat zeker een toegevoegde waarde kan hebben om de betrokkenheid bij jouw merk te vergroten.
Video's kunnen goed werken voor branding, omdat er meer kan worden uitgelegd. Ook hier is er een directe link naar jouw website met services, diensten of producten. Daarom is ook hier een goede CTA geen overbodige luxe. Daarnaast kun je met korte video's de focus leggen op een actie, of juist de frequentie verhogen om de zichtbaarheid te vergroten.
Targeting
Hoewel targeting deels nog op basis van cookies gebeurt, wordt dit natuurlijk steeds minder. Dit zal van invloed zijn op de manier van adverteren. Naast cookies zijn er ook veel andere targetingmogelijkheden, waarbij data een belangrijke rol speelt. Op basis van jouw doelgroep kunnen we bekijken hoe en welke data we kunnen gebruiken voor de campagne.
Klaar om te starten met jouw onlinecampagne, maar heb je nog wat hulp nodig? We horen het graag!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Het radio landschap // Basics
Out of home // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Podcast // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics
