Het TV landschap // Basics
Feb 1, 2024
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics
TV, Video, Basics

Met de opkomst van digitale media en streamingplatforms is het TV-landschap aanzienlijk geëvolueerd. Ondanks deze veranderingen blijft televisie een krachtig medium voor adverteerders om hun merken onder de aandacht te brengen. In 2022 was de gemiddelde kijktijd 138 minuten (-16 minuten t.o.v. 2021) en de totale scherm TV tijd 181 minuten per dag. Maar hoe ziet dit landschap er nou uit en wat zijn de advertentie mogelijkheden en voor welke groep is het meest effectief?
De Huidige TV-Markt
Nederland heeft een diverse TV-markt met een breed scala aan zenders, variërend van publieke omroepen met de grootste zender NPO1 tot commerciële zenders zoals RTL4, SBS6, Veronica en legio aan themakanalen. Bovendien hebben streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, en Videoland de concurrentie verhoogd door hoogwaardige content aan te bieden die aansluit op de wensen van het moderne kijkerspubliek.
Het landschap
In de basis zijn er vier landelijke mogelijkheden om te adverteren:
Ster is het verkoophuis voor de publieke omroep. NPO 1 is de grootse zender. De NPO heeft het hoogste marktaandeel in 2022 met slechts drie zenders. Er kijken net iets meer mannen (53%) dan vrouwen en totaal is de kijken ook iets ouder (78% is 50+).
AdAlliance is het verkoophuis voor de RTL zenders en een scala aan thema kanalen. RTL 4 is hierbij het vlaggenschip. Naar de RTL zenders kijken net iets meer vrouwen (57%). Van de grote omroepen heeft RTL de grootste groep kijkers on de 49. (34%)
Talpa verkoopt de zenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9 plus nog een aantal kleinere digitale zenders gekoppeld aan de radio zenders. Ook hier zien we dat het aandeel vrouwen net iets hoger ligt dan mannen (vrouw 55%), de leeftijd ligt tussen de Ster en AdAlliance in (70,8% is 50+)
Bionic Media is een kleinere partij die de advertentie verkoop verzorgd voor zenders als Cartoon Network, Cartoonito, NJAM!, InsightTV en nog een aantal specifieke kanalen. Ook is het mogelijk via hun te adverteren op Contected TV (CTV) voor verschillende partijen zoals Philips, Samsung, Rakute TV.
Daarnaast is het ook mogelijk bij de regionale omroepen te adverteren. Hier is de kijker over het algemeen ook wat ouder.
Traditionele TV-Advertenties
Traditionele TV-reclame blijft een populaire keuze voor adverteerders vanwege het grote bereik en dus de mogelijkheid om snel een breed publiek te bereiken. De instap kosten liggen hoger, om echt impact te maken maar ook voor de creatieve invulling. Echter als de kosten terug gerekend worden naar een CPM tarief valt dit erg mee!
Standaard zijn er volgende mogelijkheden om op TV te adverteren:
Spot, in de reclameblokken bij zowel de publieke als commerciële partijen, de spots gaan per 5 seconden.
Billboards, “dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…” voornamelijk bij de commerciële, voldoen aan de regels van de exploitant, dicht op de programmering. (inclusief Bromo’s of Cromo’s)
Productplaatsing, alleen bij de commerciële partijen waarbij jouw product of dienst wordt verwerkt in het programma.
Digitale TV-Advertenties
Met de connected TV en video on demand (VOD) platforms kunnen adverteerders gerichte advertenties weergeven aan kijkers op basis van hun kijkgedrag en interesses. Dit stelt jou in staat om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan specifieke doelgroepen, waardoor de effectiviteit van advertentiecampagnes wordt vergroot.
Inkoop
De inkoop van TV gebeurt in de speciale inkoop periode, hiervoor is het nog niet mogelijk, hierna wel, mits niet uitverkocht. Voor speciale branded content oplossingen is het verstandig al veel eerder met elkaar te kijken naar de mogelijkheden.
Op TV is het mogelijk heel specifiek, maar ook breed in te kopen. Hoe specifieker, programma x, als laatste in het blok is de duurste optie. Waar je ook over de hele dag kan indelen door de exploitant op één van de zenders, wat het goedkoopste is. Meestal wordt een mix ingekocht om zowel rond sterke programma’s zichtbaar te zijn maar ook efficiënt bereik op te bouwen. De juiste mix hangt af van jou doelgroep en doelstelling.
Merk of performance?
TV wordt vaak ingezet voor het vergoten van naamsbekendheid, wat ook logisch is. Het zeker ook mogelijk om je sales doelstellingen te verbeteren. Er zijn ook tools om dit te meten, waardoor hier ook na een campagne echt wat over gezegd kan worden.
Kortom, TV blijft een aantrekkelijke bestemming voor adverteerders die op zoek zijn naar een breed bereik en betrokkenheid van het publiek. Zowel via de traditionele wegen of digitaal.
Advies nodig, neem vooral contact op!
Ook interessant
Het radio landschap // Basics
Out of home // Basics
Online // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Podcast // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics
