Out of Home // Basics
Feb 1, 2024
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics
Out of Home, Basics

Out of Home reclame omvat alle reclame die we buiten tegenkomen. Denk hierbij aan advertenties op bushokjes, grote schermen langs de snelweg, wildplakken onder viaducten en meer. Het medium kan zowel specifiek als breed worden ingezet, aangezien het een divers publiek buitenshuis bereikt.
Het gebruik van Out of Home reclame, zowel digitaal als analoog. Het aandeel van digitale reclame is inmiddels groter kijkend naar de bestedingen (circa 55%) dan traditionele reclame-uitingen. Naar verwachting zal de besteding aan Out of Home reclame in 2023 met 8% stijgen ten opzichte van 2022, wat wijst op een groeiende vraag.
Soorten
Binnen Out of Home reclame zijn er diverse mogelijkheden, zoals:
Abri's/muppies, zowel analoog als digitaal in te zetten op drukke locaties. Dit kan zowel landelijk voor bereik als juist specifieke, lokaal, ingezet worden. Zowel voor branding als activatie een geschikt middel.
Billboards, geschikt voor branding vanwege het grotere formaat, echter steeds minder beschikbaar.
Masten langs de snelweg, zowel digitaal als analoog beschikbaar voor voornamelijk branding. Echter specifieke, simpele acties kunnen ook goed worden gecommuniceerd.
Bestickering van openbaar vervoer, zoals trams en bussen, sterk voor naamsbekendheid.
Digitale schermen op stations, in steden en bij tankstations, geschikt voor zowel branding als activatie. In verschillende maten beschikbaar, kan door datakoppeling nog interessanter worden.
A0-formaat voor lokale en landelijke doeleinden. Kleiner formaat, maar wel vaak zichtbaar bij drukke punten in steden en dorpen.
Stijgerdoeken, bij verbouwing van panden. Geschikt voor langdurige naamsbekendheidscampagnes.
Wildplakken, veelal gedoogd, maar zeker niet zonder risico. Vaak gebruikt voor festivals en concerten, bij de juiste doelgroep zeker een sterk medium. Hoewel er geen cijfermatige data over beschikbaar is.
Exploitanten
Diverse partijen zijn actief binnen de Out of Home reclame. Naast grote aanbieders zijn er ook veel kleinere exploitanten die specifieke locaties bedienen. Afhankelijk van de doelstellingen en locaties kunnen wij jouw verder helpen de juiste inzet te realiseren.
Voor- en Nadelen
Met out of home reclame kan je goed een brede doelgroep bereiken, vooral omdat iedereen buiten is, daardoor ook iedereen te bereiken. Afhankelijk van de doelgroep kan je natuurlijk ook specifieker kijken. Verkoop jij iets bij een winkel kan je natuurlijk ook heel specifiek rondom die winkels gaan zitten. Dus zowel breed als specifiek goed in te zetten. Deze targeting kan ook op basis van de beschikbare data, waardoor je je echt kan richten op waar jou doelgroep zich het meest bevind.
De uiting moet snel en gemakkelijk te begrijpen zijn. Een sterke boodschap is van essentieel belang voor het succes van de campagne. Stelregel is dat de boodschap binnen slecht twee seconden moet worden begrepen. Dit kan wel eens een creatieve uitdaging opleveren. Voor het succes van de campagne is een goede uiting, zoals eigenlijk overal, erg belangrijk. Gelukkig zijn hier veel cases over wat succesvol is.
Digitaal kunnen relevante gegevens worden gekoppeld om de advertenties nog effectiever te maken. Regent het, advertentie voor warmte en gezelligheid binnen, prachtig weer laat iets verkoelende zien. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen te bedenken, ook op basis van tijd, moment van de dag, of andere beschikbare data.
Naast digitale ontwikkelingen blijven traditionele uitingen ook van waarde vanwege hun constante zichtbaarheid.
Wil je meer weten over wat Out of Home reclame voor jouw merk, service of product kan betekenen? Wij denken graag met je mee!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Het radio landschap // Basics
Online // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Podcast // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics
