Podcast // Basics
Feb 1, 2024
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics

Podcasts zijn de afgelopen jaren wereldwijd in populariteit gestegen en hebben ook in Nederland een significante groei doorgemaakt. Met een groeiend aantal luisteraars en een sterk gevarieerd aanbod aan Nederlandstalige podcasts, wordt deze markt steeds aantrekkelijker voor zowel luisteraars als adverteerders.
Stijgende Populariteit van Podcast
Volgens onderzoek van Markteffect zijn er zo’n, 6,9 miljoen mensen die naar podcasts luisteren in 2022. Hoewel de luistergroep toeneemt is het grootste deel nog steeds hoogopgeleid en jonger dan 34 jaar. Inmiddels zijn er natuurlijk veel podcasts beschikbaar, bijna elk verhaal, onderwerp heeft wel iets. Daarom kan je hier heel goed een specifieke doelgroep bereiken.
Het grootste deel van de podcast luisteraars luistert voornamelijk voor de ontspanning (57%), gevolgd door amusement (30%) en als derde volgens interessante personen (30%). Dit is ook terug te zien in de top drie categorieën; Gezondheid, Nieuws & politiek en Sport.
Daarnaast laat het onderzoek ook zien dat als mensen een podcast opzetten zij deze ook vaak helemaal (30%) of bijna helemaal (37%) afluisteren.
Adverteren
Met de groeiende populariteit van podcasts is ook de interesse van adverteerders toegenomen. Hoewel er natuurlijk ook betaalde services, zoals Podimo, zwaar bij de exclusieve content geen reclame is, is adverteren natuurlijk ook hier een bron van inkomst. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:
Pre-, mid- of post rolls, rondom of in een podcast hoorbaar met een spot. Dit kan breed of selectief worden ingezet rondom podcasts.
Native, ook wel sponsort genoemd wordt vaak door de hosts van een podcast ingesproken en is daardoor echt geïntegreerd in de podcast. Vaak duurt deze ook langer dan een roll.
Branded podcast, al laatste is het ook mogelijk om afleveringen of een serie te maken of aan bij te dragen. Hierin kan je echt meer je eigen verhaal vertellen.
Adverteren rondom een podcast zal het meest bijrdagen aan de groei van naamsbekendheid. Echter door de juiste boodschap kan je hier zeker ook goed aanzetten tot aankoop. Door er een actie aan te verbinden gelinkt aan de podcast is het ook goed terug te vinden wat het sales effect is geweest.
Zelf een keer een podcast inzetten, maar heb je hulp nodig om de juiste te vinden? Wij helpen je graag!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Het radio landschap // Basics
Out of home // Basics
Online // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics
