Medialandschap // Basics
Feb 1, 2024
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics
Media, Basics

Het medialandschap en daarbij dus ook het adverteren hebben de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Steeds meer wordt digitaal en hier zijn de veranderingen ook groot. Daarnaast wil jij natuurlijk voor jou product of dienst de beste keuze maken, maar waar moet jij dan adverteren? Kort lopen we even door de meest voorkomende mediumtypes heen en de advertentiemogelijkheden.
TV
Televisiereclame blijft een krachtig medium om een breed publiek te bereiken. Het is nog steeds het grootste massamedium wat we hebben. Hiermee kan je in korte tijd een groot bereik opbouwen. Door het bewegende beeld en geluid is de impact vaak ook groot, dit versterkt elkaar natuurlijk. Hiervoor is echter wel een stevig budget nodig om een goede campagne op te zetten, echter in kosten per duizend bereikte personen vallen de kosten wel weer mee.
Radio
Radio blijft een belangrijk medium voor adverteren, vooral voor het bereiken van specifieke doelgroepen. Ook hier kan je net als bij TV veel mensen in één keer bereiken. Luisteraars zijn over het algemeen best trouw aan een zender, hierdoor kan je naast bereik ook goed aan contacten werken. Radio is een sterk medium voor zowel naamsbekendheid als performance. Zeker door een duidelijk call-to-action kan je echt stimuleren tot actie. Het benodigde budget ligt ongeveer op 1/3 van TV. Daarnaast is er met digitale radio en online streamingdiensten ook veel specifieke targeting mogelijk.
Out of Home (OoH)
OOH-adverteren omvat billboards, abri's, masten, schermen, A0 en wildplakken door heel Nederland. Er zijn hierbij zowel analoge opties als digitaal beschikbaar. Voor dit medium is een duidelijke, “platte”, boodschap belangrijk. Het moet makkelijk en snel te begrijpen zijn, circa twee seconden.
Out of home kan breed, heel Nederland, of heel specifiek worden ingezet. Doormiddel van verschillende soorten data is het ook mogelijk te targeten op een doelgroep, of juist rondom een winkel, een specifieke stad waardoor het zowel voor activatie als naamsbekendheid kan worden ingezet. Digitaal kan hier uiteraard nog veel meer aan worden toegevoegd, boven de 25 graden een ijsje, rond het vriespunt iets warm.
Online
Online adverteren heeft een dominante positie verworven. Display-advertenties, Natives, video- en zoekmachine-advertenties (SEA) blijven groeien. Alles is bijna online, dus hier kan je veel mensen bereiken. Wel is het meer 1-op-1, omdat je inkoop op impressies. Dit is dan ook al in te zetten voor kleine budgetten, maar kan je ook volledig mee uit pakken en overal zichtbaar zijn. Voordeel is dat online ook erg flexibel is, vandaag beslissen is bijna ook vandaag live mocht dit een wens zijn.
Ook hier is veel data beschikbaar waardoor je heel breed maar ook heel specifiek een doelgroep kan bereiken. Sturing op traffic, aanschaf of juist merkbekendheid is allemaal mogelijk. Daarnaast staat de ontwikkeling niet stil, dus hier is eigenlijk altijd wel weer iets nieuw.
Social Media
Sociale media zijn niet meer weg te denken. Platformen zoals Facebook, Instagram, X, Tik-tok en LinkedIn bieden geavanceerde advertentiemogelijkheden om gericht doelgroepen te bereiken. Dit kan doormiddel van video’s, verhalen, afbeeldingen, stories genoeg mogelijkheden. Afhankelijk van de het doel en de doelgroep zijn er veel mogelijkheden. Wel is het vaak van belang de uiting aan te passen op het platform. Net als bij online geldt hier dat je al met kleine budgetten kan starten, echter ook all-in kan gaan.
Bioscoop
Bioscoopreclame blijft een unieke manier om een geconcentreerd publiek te bereiken. De aandacht voor dit medium is hoog, als je naar de film gaat, ga je ook echt kijken. Vaak dus geen tweede of derde scherm aanwezig. Er wordt dus echt naar je geluisterd. Op basis van jou wensen kan er rondom een specifiek genre, film of op doelgroep getarget worden.
Podcasts
Podcast zijn ervoor bijna elke doelgroep, heel specifiek of juist weer wat breder. Bijna elke niche heeft wel een podcast die je helemaal meeneemt in die wereld. Dus ook qua adverteren is hier van alles mogelijk. Vaak kan je rondom podcasts adverteren me een gewone reclame, maar ook tijdens door de host ingesproken. Net als bij een bioscoop reclame is de aandacht vaak hoger, iemand kiest echt bewust om te gaan luisteren.
Hoewel printmedia zoals kranten en tijdschriften minder prominent zijn geworden, zijn er nog steeds mogelijkheden voor doelgerichte advertenties, vooral in nichepublicaties. Wil jij iets meer uitleg geven, jouw regio bereiken of een oudere doelgroep bereiken. Print kan hiervoor heel effectief zijn. Daarnaast zijn bepaald zakelijke doelgroepen ook goed met print te bereiken.
Direct Mail
Direct mail heeft zich aangepast aan het digitale tijdperk, met gepersonaliseerde en creatieve campagnes om directe interactie met de doelgroep te stimuleren.
Guerrillamarketing
Guerrillamarketing omvat creatieve en onconventionele benaderingen om aandacht te trekken, zoals flashmobs, street art, en andere verrassende campagnes. Hier kan je je creativiteit echt de vrijeloop laten gaan.
Kortom er is dus super veel mogelijk. De belangrijkste medium types hebben we ook nog verder uitgelicht in een blog per medium type. Echter kunnen wij jou natuurlijk ook helpen aan een op maat gemaakt plan. Hulp nodig de juiste koers te vinden, neem contact met ons op!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Het radio landschap // Basics
Out of home // Basics
Online // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Podcast // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics