Het Radio landschap // Basics
Feb 1, 2024
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics
Audio, Basics

Radio is onderdeel van het audiolandschap. Momenteel wordt er 275 miljoen uur naar radio geluisterd per week, dit is enorm! Het is daarom ook zeker een medium waar je snel veel mensen mee kunt bereiken. Hoewel het een massamedium is, voelen veel luisteraars zich persoonlijk verbonden met een programma of zender. Hierdoor voelt het soms wel als een vriendschap. De combinatie van muziek en (persoonlijke) content is de kracht van radio. Er is in 2023 veel veranderd, met als grootste ding een nieuw luisteronderzoek en de FM-veiling. Daarnaast gebeurt er in het audiolandschap, waar radio een onderdeel van is, natuurlijk ook heel veel.
Huidige radiomarkt
Radio is ooit ontstaan om informatie te delen, later kwamen er hoorspelen bij en is het uiteindelijk ook echt entertainment geworden. Inmiddels zijn er allerlei vormen, en is de distributie verbreed:
FM – 13 zenders nationaal, recentelijk een nieuwe veiling voor de commerciële zenders.
DAB+, digitaal 35 zenders, nog steeds, zoals FM, ook gereguleerd.
Internet, geen beperkingen. Dit kunnen themakanalen zijn die bij de grote zenders horen, maar ook onafhankelijke zenders.
Begin 2023 is het luisteronderzoek aangepast. Naast dat er van passief naar actief meten is overgestapt, zitten er ook meer zenders in het onderzoek. Ook kan er hierdoor preciezer worden gemeten en is de data vaker beschikbaar. Hier kan je als adverteerder dus ook slim mee omgaan.
Het landschap
Er zijn verschillende landelijke exploitanten die radio in hun portfolio hebben, dan wel de verkoop regelen:
Ster is het verkoophuis voor de publieke omroep. Hieronder vallen de zenders NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en NPO FunX. Hier is NPO Radio 2 de grootste zender.
DPG Radio staat bekend om Qmusic, maar heeft sinds kort ook JOE toegevoegd aan het FM-pakket. Daarnaast heeft het ook een aantal digitale zenders.
Talpa: richt zich op de FM-zenders, Radio 538, Radio 10 en Sky Radio, uiteraard zijn ook hier een reeks online zenders beschikbaar.
Mediahuis: Radio Veronica en 100% NL en Slam!, Sublime. Niet al deze zenders zijn meer op de FM signalen hoorbaar na de veiling van de zomer (ingang september).
FD Mediagroep met BNR, naast NPO Radio 1 de nieuwszender van Nederland. Sterk in het zakelijke segment en op het C-level.
E-power met zenders als Arrow, Kink, MagicFM en daarnaast nog grotere regionale zenders. Veelal zijn deze zenders via DAB+ of online te beluisteren.
Daarnaast zijn er ook nog de regionale omroepen, die als geheel ook bij de Ster kunnen worden ingekocht.
Adverteren
Met audio kun je jouw merk echt laten resoneren bij jouw doelgroep. Belangrijk hierbij is dat je één boodschap hebt, één gedachte en één doel. Hoe meer je hieraan toevoegt, hoe lastiger het zal zijn om dit te begrijpen voor de luisteraar. Audio kan prikkelen, ontroeren en blijft hangen. Vaak luisteren mensen heel bewust naar een zender of show en voelen vaak een persoonlijke band.
Net als bij TV is het mogelijk met spots vanaf 5" te adverteren. Daarnaast kun je ook in programma's of billboards adverteren. De laatste twee opties zijn echter alleen mogelijk bij de commerciële zenders.
Bij radioreclame kan een soundlogo een sterk toegevoegde waarde hebben. Dit kan bij de juiste en consistente inzet meteen een beeld en gevoel oproepen bij jouw consumenten. Het geluid van Douwe Egberts of Unox is bij ons bijna bij iedereen wel bekend.
Inkoop
De inkoop van radio is iets makkelijker en flexibeler dan bij TV. Echter is er wel meer mogelijk sinds het nieuwe onderzoek. Daarnaast is het slim om er op tijd bij te zijn bij de inkoop van grote evenementen, zoals de Top 2000. Ook radio kan uitverkocht raken, dus hoe eerder, hoe beter.
Merk of performance?
Radio wordt zowel voor merkbekendheid als voor performance ingezet. Het is een sterk medium om een gevoel te creëren, maar je kunt ook zeker acties goed communiceren. Met de juiste strategie kun je dit ook goed combineren.
Kortom, radio is een sterk medium in het medialandschap waarbij je door de juiste zenderkeuze jouw doelgroep goed zou kunnen bereiken. Wil je meer weten over de exacte invulling, en welke zender(s) bij jouw merk passen? Neem dan vooral contact op!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Out of home // Basics
Online // Basics
Social // Basics
Bioscoop reclame // Basics
Podcast // Basics
Search Engine Advertising (SEA) // Basics
Print // Basics
