Dutch

Contact

Social // Basics

1 feb 2024

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Social, Basics

Adverteren op Social

Sociale mediaplatforms zijn een onmisbaar onderdeel geworden van ons dagelijks leven en zijn essentieel geworden voor zowel individuen als bedrijven om te communiceren, netwerken en adverteren. In totaal gebruiken 14,1 miljoen mensen van 15 jaar of ouder social media, dit is een groei t.o.v. 2022 (+2,9%). Laten we een kort overzicht geven van enkele populaire platforms en hun unieke kenmerken.

 

De netwerken

  • Facebook, is ondanks de afnamen van zowel gebruikers (9,9 miljoen) als het dagelijkse gebruik (6,6 miljoen) nog steeds het grootse platform. Alleen bij 55+ zien we nog een toenamen.

  • Instagram, ligt de nadruk vooral op visuele content. Met 7,8 miljoen gebruikers en 4,7 miljoen dagelijkse gebruikers het tweede netwerk in Nederland. Hier is nog steeds een groei te zien. In de leeftijd onder 25 jaar zien we echter wel dat het dagelijkse gebruik afneemt t.o.v. 2022.

  • X is een platform voor snelle updates en interactie. Hier neemt zowel het aantal gebruikers als dagelijkse gebruikers sterk af (resp. naar 3 miljoen en 1,1 miljoen). Over dit platforum is afgelopen jaar een hoop te doen geweest, dat dus ook terug te zien is in de cijfers. Hoewel er een afnamen is over bijna de hele linie, is deze het sterkste bij hoogopgeleide vrouwen.

  • LinkedIn is gericht op zakelijke professional, hoewel hier ook steeds meer persoonlijk wordt gedeeld. Het dagelijkse gebruik daalt hier wel naar 1 miljoen, echter is het aantal gebruikers redelijk stabiel.

  • TikTok is een snelgroeiend platform voor korte video's, met meer dan 4 miljoen gebruikers waarvan 2,5 miljoen dagelijks gebruik. Tiktok groeit dit jaar ook sterk onder 40-plussers, ook bij de andere leeftijdsgroepen is een toenamen zichtbaar.

  • Snapchat het chatmedium wat vooral bekend staat door de functies zoals filters en tijdelijke berichten sterk in zowel gebruikers (3,9 miljoen) als dagelijkse gebruikers (2,5 miljoen). Vooral bij tieners en twintigers zien we dat het dagelijkse gebruik hoog is.

  • BeReal is een opkomend sociaal netwerk dat zich richt op authenticiteit en echte connecties. Het platform benadrukt het delen van echte momenten en ervaringen. Het dagelijks gebruik ligt bij dit netwerk op circa 800.000 mensen. Vooral bij tieners en begin twintigers is het gebruik serieus.

Adverteren

Met uitzondering van BeReal kan je op alle platfora adverteren. Wel is het verstandig de manier van adverteren aan te passen op het social medium type. Bij Meta (Facebook en Instagram) is het inmiddels is het ook mogelijk een betaald account te hebben zonder advertenties, hier zijn echter nog geen cijfers over.

 

Bij het kiezen van een sociaal mediaplatform voor advertenties is het cruciaal om de doelgroep en doelstellingen in gedachten te houden. Elk platform biedt unieke mogelijkheden en uitdagingen. Het is essentieel om de juiste balans te vinden tussen bereik, betrokkenheid en kosten.

 

Natuurlijk helpen wij je graag om dit zo op de juiste manier in te zetten. Hulp nodig? Neem contact met ons op.



Bron: Social Media Onderzoek Nederland 2023 



Ook interessant