Dutch

Contact

Search Engine Advertising (SEA) // Basics

1 feb 2024

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Online, Basics

Zoekmachine marketing

In de wereld van online marketing is SEA, of Search Engine Advertising, de basis en hierbij een onmisbaar instrument geworden. Als je je zicht- en vindbaarheid wil vergoten, is dit de start.

 

Wat is SEA?

SEA verwijst naar het gebruik van betaalde advertenties die worden weergegeven op zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Jij biedt op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep, en wanneer gebruikers deze zoekwoorden invoeren, worden de advertenties weergegeven boven of naast de organische zoekresultaten. Jij betaalt alleen wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, dus is de asrekenmethode 'Cost-per-click' (CPC).

Voordelen

  • Snelle resultaten: In tegenstelling tot SEO, dat meer tijd vergt om resultaten te zien, kan SEA onmiddellijk verkeer naar je website genereren.

  • Gerichte targeting: Met SEA kun je je richten op specifieke doelgroepen en op basis van locatie, taal, apparaat en zelfs het tijdstip van de dag.

  • Meetbare resultaten: SEA stelt jou in staat om nauwkeurig bij te houden hoe de advertenties presteren, inclusief klikfrequentie, conversies en ROI.

Belangrijke begrippen

  • Zoekwoorden: De termen waarop adverteerders bieden om hun advertenties te laten weergeven wanneer gebruikers op zoekmachines zoeken.

  • Click-Through Rate (CTR): Het percentage gebruikers dat daadwerkelijk op je advertentie klikt nadat ze deze hebben gezien.

  • Quality Score: Een score die zoekmachines toekennen aan advertenties op basis van de relevantie van de advertentie, de bestemmingspagina en de ervaring van de gebruiker.

  • Cost Per Click (CPC): Het bedrag dat je betaalt telkens wanneer iemand op je advertentie klikt.

  • Conversie: Een gewenste actie die een gebruiker uitvoert, zoals een aankoop, inschrijving of download, nadat ze op je advertentie hebben geklikt.


De basis

  • Grondig zoekwoordonderzoek uitvoeren om relevante zoektermen te identificeren. Verdeel deze op in de juiste campagnes.

  • Zorg voor een goede structuur in je campagne, waardoor je goed en makkelijk kan optimaliseren op wat werkt en wat niet.

  • Aantrekkelijke en relevante advertentieteksten schrijven die gebruikers aansporen om te klikken.

  • Landingspagina's optimaliseren om een naadloze ervaring te bieden en conversies te stimuleren.

  • Het monitoren van prestaties en het aanpassen van biedingen en zoekwoorden op basis van de resultaten.

 

SEA is een krachtig instrument dat jouw in staat stelt om hun online zichtbaarheid te vergroten en gericht verkeer naar je websites te leiden. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, aantrekkelijke advertenties te maken en de prestaties te monitoren, kan jij jou advertentiebudget effectief inzetten en een grotere return on investment behalen. Niet voor niets is dit de start van adverteren.

 

Vragen of hulp nodig met het opzetten van jou SEA strategie, horen wij het graag!




Ook interessant