Dutch

Contact

Print // Basics

1 feb 2024

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, Basics

Print, kranten

Ondanks de digitalisering van media blijft de print een rol spelen in het informatielandschap. Van landelijke kranten tot zakelijke tijdschriften, elk segment heeft zijn unieke kenmerken en publiek. Met de landelijke en regionale dagbladen kan je nog meer dan vier miljoen mensen per dag bereiken. Ook met alle magazines in totaal bereiken meer dan 9,4 miljoen mensen.

Landelijke Dagbladen

Landelijke dagbladen zoals De Telegraaf, Het AD, maar ook meer specifieke titels zoals Het NRC en FD bereik in Nederland zo’n 2,3 miljoen mensen. Hierbij zijn er drie exploitanten waar de verschillende titels over zijn verspreid;

  • DPG Media bereikt met de landelijke titels ruim, 1,4 miljoen mensen gemiddeld per dag. Het bereik per titel is als volgt:

    • AD dagbladen 802.000. (totaal inclusief regio)

    • De Volkskrant 500.000.

    • Trouw 189.000.

    • Parool 134.000.

  • Mediahuis heeft twee landelijke titels, De Telegraaf (bereik 741 duizend) en NRC (bereik 298 duizend). Beide hebben wel nog een apart verkoophuis, maar kan ook gezamenlijk worden ingekocht.

  • FDMG brengt dagelijks Het Financieele Dagblad uit met een bereik van 87.000.

Daarnaast zijn er ook nog twee andere titels die landelijk worden verspreid het Nederlands Dagblad met een bereik van 79.000 en het Reformatorisch Dagblad met een bereik van 103.000.

Regionale Dagbladen

Regionale richten zich op nieuws uit specifieke gebieden van Nederland, maar nemen vaak ook het grote nieuws mee. Hier vallen bijvoorbeeld ook alle regionale titels van het AD onder (7 regio’s). Veelal zijn deze titels aangesloten bij DPG of Mediahuis.

Huis-aan-huiskranten

Lokale weekbladen, vaak gratis verspreid, zijn de levensader van kleinere gemeenschappen. Ze bevatten lokaal nieuws, evenementen, en advertenties die specifiek gericht zijn op een lokale markt. Een aantal steden worden deze niet meer verspreid, maar ze zijn nog zeker in goed vertegenwoordigd. In totaal kan je hier landelijk 4,3 miljoen mensen mee bereiken,

Publiekstijdschriften

Tijdschriften hebben vaak een specifieke doelgroep waarvoor zij schrijven, afhankelijk van wie jij wil bereiken kan dit dus erg interessant zijn. Libelle en de Donald Duck zijn met een bereik van meer dan 1,1 miljoen het grootste gevold door LINDA met een bereik van 824 duizend. Afhankelijk van jouw doelgroep kan dit dus een mooie toevoeging zijn. 

Zakelijke Tijdschriften

Daarnaast zijn er nog een legio aan zakelijke titels. Specifiek voor beroepsgroepen of over onderwerpen als leiderschap. Uiteraard kan dit een mooie aanvulling zijn in jouw zakelijk campagne.

Folders

Als laatste zijn er natuurlijk nog folders die van deur tot deur, waar mogelijk worden verspreid. Ze zijn essentieel voor lokale en nationale bedrijven om aanbiedingen en promoties te adverteren. Ondanks de verschuiving naar digitaal, blijven fysieke folders populair onder consumenten.

 

Alle titels hebben ook een online outlet, waardoor hier vaak de combinatie mee kan worden gemaakt en direct het bereik wordt vergoot. Benieuwd of dit mediumtype iets voor jouw doelgroep is?



Ook interessant