Dutch

Contact

Waar bereik je jongeren echt in 2026?

8 dec 2025

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

strategie, social

Als we het over jongeren hebben, lijkt het soms of ze alleen nog maar op TikTok zitten en niemand meer TV kijkt. Maar natuurlijk ligt de realiteit heel anders, ingewikkelder en interessanter.


Het jongerenonderzoek (15–35 jaar) van Mediahuis laat namelijk een patroon zien: jongeren gebruiken alle mediakanalen. Social first, zeker. Maar traditionele media spelen nog steeds een rol, streaming domineert het kijkgedrag en audio word nog steeds gebruikt. En binnen die mix verschuiven voorkeuren subtiel, maar continu.


Social media: TikTok stijgt

Het zal niemand verbazen: TikTok groeit explosief. 60% van de jongeren gebruikt het platform. Maar de nuance zit in de doelgroepverdeling:

  • Meisjes van 15–28 jaar gebruiken TikTok veel intensiever dan jongens.

  • In de groep 29–35 jaar daalt het gebruik en komt het zelfs onder de 50%.


Met 84% bereik is Instagram nog steeds het het meest gebruikte social platform naast WhatsApp. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn kleiner dan op TikTok. Telegram laat een sterke groei zien (+58%), al blijft het op 17% steken. En als nieuwsbron verliest social terrein, jongeren kiezen steeds vaker voor online nieuwssites wanneer het om betrouwbaarheid gaat.


Kortom: TikTok voor cultuur en creativiteit, Instagram voor bereik en herkenning, en nieuws steeds vaker buiten social media.


Kijken: streaming domineert

Gemiddeld kijken jongeren 2,8 uur video per dag, waarvan 1,6 uur lineaire TV. En dat zegt veel: TV is niet dood, de functie is veranderd. Streamingplatformen zijn echter wel de duidelijke winnaar in het kijk gedrag. Netflix voert in alle leeftijdsgroepen de lijst aan: 80% van de 15–28-jarigen kijk, 75% van de 29–35-jarigen.


De overige top drie bestaat uit; Videoland (45%) en Disney+ (40%). Vrouwen streamen gemiddeld meer dan mannen, terwijl mannen vaker naar YouTube grijpen voor hun videocontent. Lineaire TV wordt vooral aangezet voor momenten die niet uitgesteld mogen worden: sport en live events. Dat zijn de momenten waarop jongeren nog steeds massaal tegelijk kijken.


Audio: muziek blijft dominant

Audio blijft een essentieel onderdeel van de dag. 93% gebruikt een muziekstreamingdienst. Wat wel opvallend is, Spotify daalt van 92% naar 77% waar YouTube Music stijgt licht naar 22%.


Radio blijft aanwezig, vooral in de ochtend en onderweg, het rituele luistermoment blijft belangrijk. En dan podcasts. 16% luistert dagelijks, zelfs 2/3 luisterde er minimaal één in de afgelopen drie maanden. Hoe ouder de jongeren, hoe vaker podcasts onderdeel van hun routine worden. Podcasts groeien dus vooral mee met levensfase.


Reclame: irritatie daalt

Opvallend positief: jongeren zijn minder negatief over reclame dan voorheen. Maar het verschil tussen mediumtypes blijft groot. Buitenreclame, magazines & kranten. bioscoopreclame worden als minst irritant ervaren, waarschijnlijk omdat ze (minder) niet in de weg zitten.


Online ads op mobiel daarentegen zijn juist het meest irritant (55%), al neemt dat sentiment ook hier wel licht af. Influencers zijn effectief maar worden ook als irritant ervaren:

  • De irritatie stijgt naar 47% (+5%).

  • 43% van de jongeren koopt al eens iets na influencercontent.

  • Vrouwen kopen vaker.

  • Mannen klikken vaker door.

  • De groep 29–35 blijkt opvallend converteerbaar.


Irritatie en effectiviteit kunnen dus naast elkaar bestaan, belangrijk punt dat word gedeeld is dat de content authentiek moet aanvoelen. Ditzelfde geld eigenlijk ook bij podcasts en reclame. Wel zien we hier dat de irritatie stijgt naar 59% over reclame, sterker nog de helft spoelt deze bijna altijd door. Hier geld ook, oudere luisteraars accepteren reclame eerder, zolang de boodschap eerlijk en passend voelt bij de host.


En nu?

ls je jongeren wil bereiken, moet je één ding loslaten: het idee dat er één kanaal, één leeftijdsgroep of één aanpak bestaat. Jongeren navigeren door media op een manier die hybride, veelzijdig en contextafhankelijk is. Net als iedereen, hoewel de basis voorkeur misschien meer op social ligt, gebruiken ze veel meer. Wat wel belangrijk is, ze passen zich niet aan jouw boodschap aan; jouw boodschap moet zich aanpassen aan hun ritme.


En boven alles: eerlijke, menselijke, passende boodschap.


Ook interessant