Wat is een Marktindex en hoe beïnvloedt het de tarieven?
Feb 1, 2024
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie
Radio, Tv, Strategie

In de complexe wereld van mediaplanning en advertentie-inkoop spelen verschillende indices een cruciale rol bij het bepalen van tarieven. Eén van deze indices, die een dynamische invloed heeft op vraag en aanbod, is de marktindex.
Het concept van een Marktindex
Een marktindex is een variabele index die door exploitanten wordt gebruikt om de verhouding tussen vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Terwijl vaststaande indices, zoals maand-, doelgroep- of tijdvakindices, voorafgaand aan het jaar worden vastgesteld, is de marktindex flexibeler en past zich aan op basis van actuele marktomstandigheden.
Het bereik van de Marktindex
Meestal beslaat de marktindex een bereik van 90-110. Dit betekent dat de tarieven variëren op basis van deze schaal. Een marktindex van 100 wordt beschouwd als het 'neutrale punt' waar vraag en aanbod in evenwicht zijn. Echter, in tegenstelling tot deze gangbare schaal, wordt de voorspelling steeds lastiger. Hierdoor kiezen steeds meer partijen er voor deze index te verbreden naar een bereik van 85-115.
Dynamiek van de Marktindex
De marktindex reageert op de veranderende vraag naar advertentieruimte. Bij grote of verwachte vraag in een bepaalde maand kan een marktindex van boven de 100 worden ingezet. Dit resulteert in een hoger tarief en moedigt adverteerders aan om hun inkoop te optimaliseren. Aan de andere kant wordt bij minder grote vraag een marktindex onder de 100 ingezet, waardoor tarieven dalen en adverteerders worden aangemoedigd om meer in te kopen.
Bekendmaking van de Marktindex
Commerciële partijen maken de marktindex doorgaans zo'n zes weken van tevoren bekend voor televisie. Radio is hierin wat flexibeler. Ster, begint altijd met een marktindex van 100 en past deze eventueel aan na de sluiting van de eerste inkoopperiode voor televisie.
De marktindex is een dynamisch instrument dat de flexibiliteit biedt om in te spelen op veranderingen in de vraag naar advertentieruimte. Het is verstandig om in jouw planning altijd al rekening te houden met een eventuele index in bepaalde periodes. Wanneer je dat moet doen? Geen zorgen, wij zijn helemaal ingevoerd en weten dit precies!
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
Het radio landschap // Basics