englisch

Contact

Screenforce TV Jaarrapport 2023

Mar 14, 2024

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

TV, Video

Het TV landschap blijft zich ontvouwen met intrigerende wendingen, zoals blijkt uit het Screenforce TV Jaarrapport 2023. We duiken diep in de kerncijfers en analyses die ons een blik geven op de huidige TV cijfers.

 

De Kerncijfers

Kijkend naar de markt zien we dat eigenlijk bijna alles in 2023 een daling laat zien. In 2023 zien we dat 920 partijen adverteren op TV, wat een daling is van 10%. Hier zijn 1.305 merken aan verbonden, dit is ook een daling, -9%, t.o.v. 2022. Eigenlijk is dit vervolgens in alles terug te zien, het aantal uren (31.852) wat er is uitgezonden, het aantal spotjes (5,2 miljoen) en het aantal GRP’s (25-59 1,1 miljoen).

 

Nog steeds neemt de spotlengte,  inclusief tag-on, iets af. Echter is de afnamen wel minder groot dan de voorgaande jaren met -0,9%. Inmiddels zitten we op 21,7 seconden. Ook dit is een logische trend, want met de stijgende prijzen, is de spotlengte één van de knoppen waaraan gedraaid kan worden om de kosten gelijk te houden.

 

Spot- Versus Non-Spotbestedingen

Waar het aantal spotjes daalt, dalen ook de bestedingen hiervan. In totaal zitten we in 2023 op 811 miljoen, dit is 7,1% minder dan in 2022. De non-spot laat juist een stijging zien van 6,7%, naar 111 miljoen. Deze daling komt eigenlijk voornamelijk door dat er minder adverteerder zijn. Als we kijken naar de gemiddelde bestedingen per adverteerder is hier een lichte stijging in te zien.

Kijktrends & Zenderaandelen

De totale TV-schermtijd laat ook een daling zien, de linaair en uitgesteld kijken cijfers komen in totaal uit op 132 minutne per dag. Dit is een daling van 5% in vergelijk met 2022. Een trend die zich al jaren laat zien. De totale schermtijd stijgt wel iets naar 187 minuten per dag. In het blog over schermtijd gaan we hier nog wat dieper op in.

Vooruitblik 2024

Doordat 2024 weer een sterk sportjaar is, is de verwachting dat dit een hoop goed zal maken. De normale dip in de zomer zal voor een deel worden opgevangen door het EK en vervolgens de Olympische spelen. Beide events zijn in Europe, waardoor zowel de momenten als maatschappelijke issues minder problemen zullen geven. Inhakers worden dan ook weer volop verwacht.


Bron: Screenforce jaarraport 2023

 

Ook interessant