englisch

Contact

Het proces: van briefing tot evalutie

Feb 1, 2024

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Om tot een mooie campagne te komen is een route die we eigenlijk altijd bewandelen om uiteindelijk te komen tot een mooie campagne waarin we jouw KPI's nastreven. Om dit te doen hebben wij een vaste werkwijzen, van stappen die we eigenlijk altijd doorlopen. We neem je hierbij even kort door alle stappen heen, geen zin om alles te lezen, onderstaand heel kort en bondig het proces in één oogopslag.

Briefing

Allereerst is er een goede briefing nodig. Natuurlijk kan jij deze kant en klaar met ons delen, echter stellen wij deze liever gezamenlijk op. Zo weten wij nog beter wat er echt allemaal bij jullie speelt. Hierin identificeren wij jouw de behoeften, de doelgroep en de doelstellingen van de campagne. Daarnaast is het altijd handig om met een budget te werken. Dit heeft namelijk ook al richting aan welke mogelijke media opties wellicht afvallen. Mocht het budget nog niet vaststaan kunnen we natuurlijk met verschillende scenario werken.

Daarnaast is de periode van campagne voeren erg belangrijk, hoe drukker de periode is qua advetren, hoe duurder. Dit heeft dus ook een groot effect over de vervolg planning. Als laatste worden we ook graag mee genomen in de creatie. Is hier la iets over bekend, horen wij dit graag. Hoe beter het totale beeld, hoe beter het plan zal aansluiten.

Strategie

Vanuit de briefing gaan wij kijken welke mediumtypes aansluiten bij de doelgroep en of dit past binnen het budget. Daarnaast kijken we ook, waar mogelijk, wat concurrentie doet. Hoe meer informatie we hebben over de markt en de doelgroep hoe beter we de strategie hierop kunnen afstemmen.

Hier maken we een hoog over keuze wel medium types we het beste waarvoor kunnen inzetten. Hiervoor maken we gebruik van een model wat past bij jouw belangrijkste doelstelling. Dit is de startpunt waaruit we de detail planning gaan uitwerken.

Mediaplan

In het mediaplan gaan we vervolgens de media keuzes vanuit de strategie verder uitwerken. Hierin kijken we naar de zenders, site, inkoopmanier, sportlengtes etc. Per medium type werken we uit wat je hiervan kan verwachten en hoe dit bijdraagt aan de doelstellingen. Wij werken met scenario's om hierin de verschillende opties gezamenlijk door te nemen. Er is meestal niet één weg die naar Rome gaat.

Dit onderdeel kan daarom een paar keer worden herhaald, waarbij wij met elkaar in gesprek gaan, maar ook met exploitanten. Prijs maakt namelijk ook erg uit voor de keuzes die gemaakt worden. Hierin valt een hoop tegen elkaar af te wegen om zo tot jou persoonlijke mediaplan te komen.

Inkoop

Als jij helemaal content bent met het mediaplan gaan wij aan de slag met de inkoop. We hebben tijdens het maken van het plan al allemaal afspraken gemaakt met de partijen. Wij gaan dit allemaal inplannen en inregelen in de systemen zodat zodra jou campagne moet starten alles klaar is.


Uiteraard zorgen wij er ook voor dat jij precies weet wat je qua creatie precies wanneer bij ons moet aanleveren en hoe dit moet worden aangeleverd.

Executie

Dan gaat de campagne van start en zorgen we dat alles goed loopt. De juiste instructies zijn gegeven, de juiste materialen zijn ingeboekt en alles klaar is om van start te gaan. Als jouw campagne live staat, checken wij alles of het ook goed loopt.

Optimalisatie

Als alles van start is gegaan kan je natuurlijk nog bijsturen. Online en op social kan je op basis van je strategie direct bij sturen. Goed werkende creaties meer inzetten, formaten die niet werken uitzetten, budgetten verschuiven om zo succesvol mogelijk uit te leveren. Maar ook bij Radio en op TV moet je in de gaten houden of er wordt uitgeleverd wat is afgesproken of dat hier wellicht nog extra spotjes bij of afgeboekt moeten worden.


Evaluatie

Als laatste gaan we natuurlijk als de campagne is afgelopen kijken hoe alles is verlopen. Daarbij kijken we ook graag of de doelstellingen die we hebben opgesteld zijn gehaald. Natuurlijk kijke we ook graag naar wat we kunnen verbeteren voor een volgende campagne en nemen we mee wat als goed heeft gewerkt.


Wil jij samen met ons dit proces voor jou merk, product of dienst doorlopen? Wij zijn er helemaal klaar voor en horen het graag!


Mogelijk ook interessant: