Paid, owned, earned & shared media
1 feb 2024
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie
Media, Strategie

Om jouw marketing inzet goed voor je te laten werken is het verstandig de paid-, onwed-, earned- en shared media goed om elkaar af te stemmen. Hoe beter die op elkaar is afgestemd hoe beter dit elkaar ook zal versterken. De focus van ons als media bureau ligt op de paid media, echter vanuit het bredere perspectief denken wij ook graag mee over het geheel.
Paid Media
Paid media verwijst naar alle marketinginspanningen waarvoor je betaalt om je doelgroep te bereiken. Dit omvat traditionele advertenties zoals tv- en radioreclame, maar ook digitale vormen zoals Google AdWords, gesponsorde posts op sociale media, en display-advertenties. Het belangrijkste voordeel van Paid media is de directe controle en de mogelijkheid om snel een groot publiek te bereiken.
Owned Media
Owned media is eigenlijk heel simpel alle contente die jij zelf creëert en deelt op jouw eigen kanalen. Dit is bijvoorbeeld jouw site, blogs, sociale media-accounts maar ook nieuwsbrieven. Hier heb je alles in eigen hand en dus de volledige controle. Met name met blogs, social account en of nieuwsbrieven kan je een lange termijn relatie op te bouwen met jouw doelgroep.
Earned Media
Voor de earned media wordt niet betaald en door andere gegenereerd. Dit is dus iets wat je krijgt, bijvoorbeeld exposure in een blog omdat iemand je product leuk vindt, of een artikel in een magazine. Publicaties bij broadcasters of exploitanten waar je niet voor betaald. Hoewel je hier geen invloed op de content hebt, kan je wel invloed uit oefenen door gezien te worden. Een goede PR-strategie zal hierbij helpen, met bijvoorbeeld het delen van een persbericht. Ook reviews, of prijzen vallen onder earned media. Nadeel is dat je hier geen inspraak op hebt, het is daardoor onzeker, of je wordt opgepakt, maar ook wat de context is.
Shared Media
Onder shared media valt voornamelijk sociale media or andere user-generated content. Het gaat hier met name over engagement, of dit nu is door deelname of interactie aan te gaan met jouw doelgroep op de social kanalen.
Overlap & Synergie
Waar alle vier de mediasoorten elkaar overlappen komt de reputatie van jouw bedrijf samen. Dit dis dus eigenlijk de kern van hoe de buitenwereld jouw ziet, het vertrouwen. Ook in de overlap tussen bijvoorbeeld paid en earned zijn dingen die jij kan ondernemen, zoals bijvoorbeeld deelnemen aan event, of het inzetten van influencers. Bij Earned en shared media zit de overlap vooral in jouw community, hoe je deze opbouwt en wat dit voor je doet, engagement. Bij shared en owned media kan je denken een hoe je jouw content breder kan verspreiden, zodat de zichtbaarheid wordt vergoot. Als laatste zit de overlap van owned en paid media meer in het generen van leads door bijvoorbeeld affiliate marketing.
Het is dus altijd goed om naar alle vier de elementen van dit model te kijken, zodat ze elkaar kunnen versterken. Door deze elementen slim te combineren, kunnen jullie een krachtige boodschap overbrengen die resoneert bij hun doelgroep. Hoewel ons specialisme ligt bij paid, denken en kijken wij graag mee naar de hele mix.
Bron: 2020 Spin Sucks
