Dutch

Contact

Balans tussen activatie (sales) & branding

1 feb 2024

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

Strategie

balans, merk en performance

ls je campagne voert, wil je vaak graag meteen resultaat zien. Snel weten of wat jij doet ook effect heeft. Helaas werkt dit niet altijd zo; niet alles is meteen zichtbaar. Vaak heb je juist geduld en een langere adem nodig om echt langdurige impact te creëren. Zowel bij activatie- als bij naamsbekendheidscampagnes is dit het geval.

Performancecampagnes

Als we het hebben over performancecampagnes, willen we direct resultaat zien, liefst zo kostenefficiënt mogelijk. We kijken hierbij vooral naar de korte termijn. Een duidelijke call-to-action, kortingen of andere incentives die helpen bij het snel maken van een beslissing zijn hierbij een must. Het gaat echt om het aanzetten tot actie, waardoor er minder een verhaal achter hoeft te zitten. Met online en social campagnes kun je natuurlijk direct alles doormeten en zien wat er gebeurt. Ook in de offline media kun je goed aanzetten tot actie, al zal dit natuurlijk minder direct meetbaar zijn. Wel zijn hier inmiddels ook tools voor.

Merkcampagnes

Brandingcampagnes bouwen merkpersoonlijkheid en emotionele connecties op, wat minder meetbaar maar cruciaal is voor langetermijngroei. Als jij als jouw merk wil laten groeien in naamsbekendheid, red je dit niet met één campagne. Je zult gedurende een langere periode vaker zichtbaar moeten zijn. Zowel bereik als contactfrequentie zijn hierbij van belang. Je hebt dus een lange adem nodig, waarin je echt een verhaal vertelt. Bij de eerste campagne zal je dus niet meteen een groot verschil zien; geduld is noodzakelijk. Op de lange termijn zal dit je ook met je sales/activatie helpen.


Combinatie

Uiteindelijk heb je vaak beide nodig, zowel branding als activatie. Branding om te zorgen dat je bij een zo groot mogelijke groep bekend bent. Vervolgens is de activatie nodig om te zorgen dat deze groep ook overgaat tot conversie. Dit ondersteund elkaar dus. Gemiddeld is hierin de verhouding dat 60% van het budget naar branding gaat en 40% naar activatie, echter ligt dit per branche wel iets anders.

Door aan je merk te werken, zullen vervolgens ook de performancecampagnes weer effectiever worden. Je startpunt ligt namelijk, zeker na de eerste periode, al hoger dan als je alleen aan je performance werkt. Daarom zal de combinatie altijd het beste zijn, waarbij de juiste verhouding onwijs belangrijk is. Te veel focus op korte termijn kan namelijk ook een negatief effect hebben in sommige gevallen (ware-out).


Benieuwd hoe we op basis van jouw product, budget en doelgroep deze mix het beste kunnen inzetten? Wij horen het graag.



Mogelijk ook interessant: