Dutch

Contact

NMO Media Trends 2023

19 mrt 2024

Podcast, Kijk, Lees, Online cijfer 2023

In een wereld waar elk huishouden bol staat van de apparaten, is het geen verrassing dat we meer verbonden zijn dan ooit. Maar hoe heeft deze digitalisatie ons mediagedrag in 2023 beïnvloed? Laten we duiken cijfers van online consumptie, leesgewoonten, en veranderende kijk- en luisterpatronen.


Online: Een gemengd beeld

Online zijn we nog steeds erg actief, luisteren neemt toe, kijken blijft gelijk, maar lezen neemt licht af. Dit roept vragen op over de veranderende aard van onze online interacties. Mannen lijken online iets vaker te betreden dan vrouwen, in zowel lees-, kijk- en luistergewoonten. Interessant, maar niet overwacht is dat verschillende leeftijdsgroepen verschillende voorkeuren hebben: ouderen neigen meer naar online lezen, terwijl jongeren (34 en jonger) de voorkeur geven aan luisteren en kijken.

De digitale ruimte dient voornamelijk voor chatten/video bellen (68%), gevolgd door informatievoorziening met voor 67% Nederlanders, en e-mailen (60%). Het is duidelijk dat jongeren zich meer bezighouden met chatten, terwijl de 35+ groep zich meer richt op online nieuws. Jongeren (13-19) zijn heel sterkactief met online gaming, terwijl e-mail populair blijft onder volwassenen, in lijn met de werkende bevolking.

Lezen in een digitale era

Met een lichte daling in alle vormen van lezen ten opzichte van 2022, blijft de zaterdag de piekdag voor dagbladconsumptie. Interessant is dat, ondanks de algemene daling, de digitale leesgewoonten bij dagbladen en magazines zijn toegenomen. Het lijkt erop dat de lezersgemeenschap zich meer verdeelt tussen strikt digitale en strikt fysieke voorkeuren.


Kijken: Veranderende Patronen

Televisiekijken via het TV-scherm heeft een lichte daling gezien, voornamelijk door een afname in live TV-kijken, zoals ook in het blog over TV schermtijd uitgebreid wordt besproken. Desondanks blijven programma's als "Wie is de Mol?" en "Heel Holland Bakt" enorm populair. Bij de betaalde videodiensten zagen we een interessante verschuiving; Netflix blijft de leider, ondanks een kleine daling, terwijl Videoland een toename in gebruikers zag. Opvallend is de groei in het aantal huishoudens dat meerdere VOD-diensten gebruikt, wat wijst op een diversifiëring in het kijklandschap.

Luisteren: Podcast blijft doorgroeien 

Terwijl de radio nog steeds het meest populair is bij luister gedrag, zien we een groei in de populariteit van onlinemuziekdiensten en podcasts, vooral onder de jongere demografie. Spotify (56.6&) blijft het meest gebruikte platform voor muziekstreaming. Podcasts winnen terrein, met een sterke voorkeur in de leeftijdsgroep van 20-34. In de leeftijdsgroep 35-49 neemt het luisteren naar podcast wel het meeste toe.


Het mediagedrag in 2023 illustreert een divers en veranderend landschap. Terwijl sommige tradities standhouden, zoals de zaterdagkrant, zien we een duidelijke verschuiving naar meer digitale en gefragmenteerde mediaconsumptie. Daarom zal het nog belangrijker worden om de juiste middelen in te zetten om jouw doelgroep te bereiken. Hoewel ze echt nog overal voor bij komen, is het in veel gevallen wel minder duidelijk. Wij helpen hier uiteraard graag mee!




Ook interessant