De TV schermtijd in 2023: De cijfers
15 mrt 2024
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video
TV, Video

In 2023 heeft de tv-schermtijd een lichte stijging ervaren van 2,8%, zo blijkt uit het jaarverslag van Screenforce. Deze toename wordt grotendeels veroorzaakt door een significante groei in het gebruik van overige schermplatformen, namelijk een stijging van 27,9%. We zijn dus met zijn allen meer naar een verscheidenheid aan videoplatformen gaan kijken. Ook het uitgesteld kijken heeft bijgedragen aan deze groei, met een toename van 30 naar 32 minuten per dag. Opvallend is dat dit jaar (2024) ook weer binnen de doelgroepen 35-49 en 20-49 de lineaire kijktijd verder is afgenomen, wat de nodige opschudding in de markt heeft veroorzaakt.
Doelgroepen?
In 2023 keken we in totaal nog 132 minuten per dag naar het tv-scherm, waarvan 100 minuten lineair en 32 minuten uitgesteld. Daarnaast werd het scherm 55 minuten per dag gebruikt voor overige activiteiten. De doelgroep 50-64 blijkt nog steeds goed bereikbaar, met een totale kijktijd van 255 minuten per dag, waarvan 142 minuten lineair en 48 minuten uitgesteld. Het is duidelijk dat het lineaire tv-kijkgedrag over de hele linie afneemt. De jongste doelgroep, 20-34 jaar, besteedt nog maar 110 minuten per dag aan het scherm, waarvan 34 minuten lineair, 14 minuten uitgesteld en 63 minuten aan overige content.
Interessant is dat vrouwen gemiddeld meer tv kijken dan mannen, met respectievelijk 205 versus 188 minuten per dag. Ook bij deze groepen neemt het kijken naar overige videoplatformen toe. Een belangrijke doelgroep, de huishoudverantwoordelijken van 25-59 jaar, toont een daling in lineaire schermtijd van 13,4% naar 84 minuten per dag. Hier zien we een lichte toename in uitgesteld kijken naar 32 minuten per dag en een sterke stijging van 19% naar 75 minuten per dag in het gebruik van overige platforms. De groep AB1 25-59 kijkt in totaal nog 150 minuten naar het tv-scherm in 2023, verdeeld over 60 minuten lineair, 27 minuten uitgesteld en 63 minuten overige content.

Verschilt het per dag?
Zondag blijkt de populairste dag te zijn om tv te kijken, met een gemiddelde schermtijd van 217 minuten. Dit geldt voor zowel live, uitgesteld als overige schermtijd. Gedurende de week zien we een geleidelijke toename, waarbij maandag nog net iets hoger scoort dan de volgende dagen. Non-fictie, bestaande uit lifestyle-, reis-, gezondheids-, hulp- en woonprogramma's, vormt de grootste categorie waar mensen naar kijken, gevolgd door nieuws en actualiteiten en sport. Ook binnen het non-fictie segment is een daling waarneembaar, zij het minimaal, van 32,6 naar 31 minuten per dag.

De trend van de afgelopen jaren, met een daling in lineair kijken, zet voort. Toch blijven we het scherm gebruiken, waardoor er veel mogelijkheden liggen in videocommunicatie. Niet verrassend zien we ook een sterke toename in de bestedingen aan TV in de jaarcijfers. We blijven massaal tv kijken, alleen doen we dat steeds minder lang per dag. Het is daarom cruciaal om strategisch te positioneren, om in de steeds beperktere kijktijd je doelgroep effectief te bereiken.
Bron: Screenforce jaarraport 2023
Ook interessant
Het TV landschap // Basics
