Dutch

Contact

Van iets wat stoffig naar schitterend: hoe magazine Van Verre nieuw leven kreeg magazine update

31 mrt 2024

services

services

services

services

services

services

services

services

services

services

services

services

services

services

Toen Catharina Schut en ik vorig jaar de kans kregen om het Nyenrode-magazine Van Verre een frisse wind te geven, wisten we dat er werk aan de winkel was. Met een duidelijke boodschap werden we op pad gestuurd.

Het probleem: een magazine dat zijn lezers verloor

Van Verre had hetzelfde probleem als veel magazines. Het was een beetje stoffig geworden en werd daardoor minder gelezen, het was niet meer eigen van iedereen, maar meer focus op een specifieke groep. Niet dat de verhalen niet interessant waren, maar het miste die vonk die mensen doet bladeren. De frisheid, die je lekker onderuitgezakt terugbrengt naar jouw Nyenrode tijd.

De aanpak: terug naar de kern

We besloten het magazine volledig aan te pakken. Nieuwe look, nieuwe rubrieken, maar vooral: terug naar waar het om draait bij Nyenrode. Leiderschap, ondernemerschap en stewardship.

Startent met een lesje magazine maken bij de drukker, al snel wisten we, dikker papier, geplakte rand en een glimmertje past bij het gevoel wat het magazine moet hebben. Maar ook de inhoud moest diverser. Van interviews met Neelie Kroes (waar niet iedereen blij mee was) tot verhalen over alumni die actief zijn bij de Olympische Spelen. Van stedentrips naar Jakarta en Berlijn tot inzichten over de Amerikaanse verkiezingen. En natuurlijk de verhalen die Nyenrode zo bijzonder maken, die verbondenheid die je voelt als je door de poort loopt.

We merkten al snel dat de interviews het leukste onderdeel werden. Zet een paar Nyenrodianen bij elkaar en het is gegarandeerd een feest. Het enthousiasme spat ervan af, de openheid is geweldig!

Vier seizoenen, vier edities

Van voorjaar tot winter hebben we vier nummers gemaakt. Elk seizoen zijn eigen verhaal, maar altijd met die herkenbare Nyenrode-sfeer. Van verborgen schatten op het landgoed tot de helden die een bijdrage leverden. Van de verhalen van disputen en kringen tot alumni die het onderwijs verbeteren. Continue zoeken naar de juiste mix van oud en jong, man en vrouw, verschillende studie richtingen, het moest voor iedereen zijn.

Wat het zo bijzonder maakte

Het mooiste aan dit project was hoe alle verhalen samen iets groters vertelden. Van een drieluik waarin verschillende generaties hun ondernemersverhaal deelden, tot alumni die na een minder succesvol zakelijk avontuur elkaar als vrienden en ondernemers terugvonden.

We ontdekten dat er zoveel verhalen waren die verteld moesten worden. Off-the-record gesprekken die bijna nog boeiend waren als wat er in het magazine kwam. (Dat zou wellicht nog een mooie toegift kunnen zijn). Nyenrodianen die schitteren in hun vakgebied, van theatercolleges tot kunstprojecten met AI.

Het leerproces

Magazine maken bleek veel meer werk dan we hadden verwacht. We waren niet alleen hoofdredactie, maar samen met Fleur Sijbrands vormden we de volledige redactie, commercie en uitgever.

Maar het was het waard. Voor elke editie weer die reacties: positieve feedback, nieuwe verhalen die mensen wilden delen, en vooral die herkenning in wat we neerzetten.

Het stokje doorgeven

Na vier seizoenen was het tijd om het stokje door te geven. Niet omdat we er klaar mee waren, maar omdat onze taak erop zat. Van Verre was weer een magazine geworden waar mensen naar uitkijken. Het was een combinatie van race tegen de klok en hartverwarmende reacties. Het mooiste compliment? "We hebben nu onze eigen echte Nyenrode glossy."