Het radio jaar 2023
15 feb 2024
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio
Radio

Met de start van het vernieuwde radio-onderzoek en de veiling was 2023 een bijzonder radiojaar. Inmiddels zijn we er allemaal aan gewend en is dit het nieuwe normaal. Graag duiken we even in de cijfers. Wat kenmerkte 2023 voor de radiowereld?
We luisteren nog steeds massaal naar de radio; 85% van de Nederlanders kun je bereiken via dit medium (12,7 miljoen mensen in weekbereik). Wel is het duidelijk dat naarmate men ouder wordt, er meer minuten naar de radio worden geluisterd. Streaming neemt ook verder toe, met 1,7 miljard uur live audio streaming en 375 miljoen podcastdownloads. Met 41% is nieuws de meest beluisterde categorie, gevolgd door sport met 12% en Mens & Cultuur met 11%. Hieruit blijkt dat mensen tijdens de spits het meest geneigd zijn om te luisteren.

In totaal zijn er meer dan 11 miljoen reclamespots uitgezonden, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2022. Dit terwijl de investering slechts met 7,15% is toegenomen, maar nog nooit zo hoog was met 242 miljoen. Hoewel er de afgelopen jaren een duidelijke trend was dat reclamespots steeds korter werden, zien we nu weer een lichte stijging, met een gemiddelde van 15,6 seconden (15,5 in 2022). Reclame blijft gestaag groeien, terwijl buiten de spits een lichte daling in bestedingen wordt waargenomen, namelijk -8,4%.
Dankzij het vernieuwde radio-onderzoek kunnen we nu natuurlijk beter en nauwkeuriger meten wanneer mensen luisteren. Zo is er een duidelijke piek te zien voor Radio 2 tijdens de Top 2000, met een marktaandeel van 41,1%.
Bron: Audify Audiojaarrapport 2023
Ook interessant
Het radio landschap // Basics
