Dutch

Contact

Het belang van UTM-tags in online campagnes: Het meten van impact en effectiviteit

23 feb 2024

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Online, basics

Bij een online campagne wil je natuurlijk weten wat de effectiviteit van je campagnes is. Het is dan ook een must dit goed in te richten zodat je alles kan meten en analyseren. Een instrument hiervoor is de UTM-tag. Wat een UTM-tag is, hoe het werkt, en waarom het onmisbaar is bij het meten van de impact van clicks op online advertenties.


Wat is een UTM-tag?

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Het is een vorm van tagging die wordt toegevoegd aan de URL van een online advertentie. Deze tag bevat parameters die door analyse tools kunnen worden uitgelezen, waardoor gedetailleerde analyses van de prestaties van de campagne mogelijk zijn.


Parameters en hun betekenis

De meest voorkomende UTM-parameters zijn medium, content, source, term en campaign. Deze parameters stellen je analyse tool in staat onderscheid te maken tussen verschillende acquisitiebronnen, contentvarianten en displayformaten. Hoewel Google Analytics officieel niet specifiek is ontworpen voor UTM-tags, wordt het vaak gebruikt als tool vanwege zijn brede functionaliteit.


Opbouw van een UTM-tag

Het opbouwen van een UTM-tag kan eenvoudig worden gedaan met behulp van een UTM Builder. Het is essentieel om de juiste codes en parameters te gebruiken. De parameters moeten altijd volgens een vastgestelde code worden opgebouwd om nauwkeurige metingen te garanderen.

Belangrijke aandachtspunten bij het gebruik van UTM-tags:

  1. Vermijd bepaalde tekens:

    Sommige tekens, zoals ?<>[]/\=&$#@*^!'"~{}, moeten zoveel mogelijk worden vermeden in de waarde van de parameters.

  2. Vermijd spaties:

    Gebruik in plaats daarvan _ voor leesbaarheid.

  3. Plaats anchorpoints aan het eind

    Als er een landingspagina met een anchorpoint is, plaats deze dan aan het einde van de UTM-tag.

  4. Interne afstemming is essentieel:

    Zorg voor interne afstemming binnen het team over hoe UTM-parameters worden gebruikt. Een goed afgestemde URL-tagging draagt bij aan het succes van de campagne.


Het implementeren van UTM-tags in je online campagnes is een slimme zet om de impact van clicks op advertenties te meten. Met gedetailleerde analyses van het gemiddeld aantal bezochte pagina's, de gemiddelde sessieduur en conversies kun je je marketingstrategie verfijnen en optimaliseren. Door de richtlijnen voor het gebruik van UTM-tags te volgen, zorg je voor nauwkeurige metingen en een gestroomlijnde analyse van je online campagnes.


Er zijn allemaal partijen waar je die je helpen om een UTM-tag te creëren, hier is die van ons.


Ook interessant