Advies & executie mediainzet Sail
Sep 8, 2025
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie
strategie

SAIL is één van de grootste publieksevenementen in Nederland, waar eens in de vijf jaar, dit keer door Coroa 10 jaar, vele schepen en miljoenen bezoekers samenkomen in Amsterdam. Naast de indrukwekkende vloot staat SAIL ook bekend was er dit jaar een concertreeks en het brede publieksprogramma naast al het prachtige van de schepen. Maar hoe bereik je zowel partners als het grote publiek met beperkte middelen?
De uitdaging: veel partnerships, beperkte media-expertise
Binnen de organisatie lag de focus in eerste instantie vooral op business deals: het aantrekken van partners en het faciliteren van relaties. Media-inzet hier zeker onderdeel van, maar door beperkte budgetten moest hier creatief naar worden gekeken. Dit maakte dat de expertise om de media die werd ingezet slim in te zetten nog belangrijker. Dus binnen de mogelijkheden, budget en verschillende doelgroepen de juiste keuzes maken: met beperkt budget toch maximale zichtbaarheid realiseren.
De aanpak: gefaseerde inzet
De media-inzet werd in twee fases opgebouwd:
Eerst de business-focus
In de beginfase lag de nadruk op zakelijke deals. Naast partnerships, was Sail natuurlijk ook het event om zakelijk bij aanwezig te zijn. Deze groep zijn we al in februari warm gaan maken voor het event. Met prachtige arrangementen om jezelf, maar ook jouw relatief een geweldige ervaring te geven. Focus lag hierbij op specifieke TV inzet gecombineerd met online video en display.Daarna de brede doelgroep
Naarmate het evenement dichterbij kwam, verschoof de focus naar het bredere publiek met o.a. de concerten. Hier lag de nadruk op bereik: zoveel mogelijk mensen enthousiasmeren om naar SAIL te komen en de concerten te bezoeken. Hierbij hebben we een combinatie van TV, Radio, print, display en video ingezet.
De middelen mix
Met slimme keuzes in kanalen en veel barterafspraken werd een breed en divers mediapakket neergezet:
Televisie – landelijke zichtbaarheid om SAIL als nationaal evenement te positioneren zowel zakelijk als aan het brede publiek.
Radio – voor zowel awareness als activatie richting de concerten.
Print – in het Parool, meer lokaal in en rondom Amsterdam met focus de concertreeks en Sail events als geheel.
Online – gericht targetten van verschillende doelgroepen, van zakelijke partners tot jonge concertbezoekers.
Naast dat het geweldig is om een bijdrage te leveren, op mijn expertise, aan zo'n geweldig evenement, wat je overal, bij iedereen voorbij ziet komen, is het nog leuker hier echt aan deel te nemen. De Sail-in, varend op een groot schip was geweldig, wat een sfeer, energie en pracht komt er dan allemaal langs en voorbij. De gemoedelijkheid in de avond op het water, met het vuurwerk af afsluiting.

